Trávení a pohyb aneb co dělat při potížích s trávením

Trávení a pohyb
Proces trávení může být ovlivňován mnoha faktory. Pro dobré zažívání je samozřejmostí kvalitní strava, dostatek vlákniny a dostatečný pitný režim. I přes dodržování těchto zásad se mohou vyskytnout potíže, které mohou mít svou příčinu v nedostatku pohybu či stresu

Nikdy jsme netrávili tolik času vsedě jako dnes. Lidí se sedavým zaměstnáním a celkově se sedavým způsobem života přibývá. Sedíme v práci, sedíme při cestování, sedíme u televize nebo v hospodě. K tomu se stále více přejídáme a stále více stresujeme. Potom se nemůžeme divit vysokému nárůstu civilizačních chorob, kterými je dnešní doba charakteristická. Naši populaci trápí nejen kardiovaskulární potíže (infarkty, mrtvice, trombózy), metabolické nemoci (cukrovka, obezita), nádorová onemocnění, ale přibývá i problémů se zažíváním.

Reklama

Trávicím potížím jako je nadýmání, zácpa nebo křeče můžeme někdy předejít pouze tím, že vstaneme ze židle, upravíme své stravovací návyky a začneme se pravidelně hýbat. Pohyb stimuluje střevní peristaltiku a činnost trávicího systému.

Nadýmání, zácpě nebo křečím můžeme často předejít jen tím, že vstaneme ze židle a začneme se hýbat

Zhruba hodinu po obědě bychom neměli zase usednout k pracovnímu stolu. Po jídle se potřebuje potrava ze žaludku dostat do tenkého střeva, přitom právě sezením tuto oblast stlačíme a zkomplikujeme trávení. Dobu po jídle bychom měli využít k pochůzkám nebo se aspoň na chvilku projít.

Jezte pravidelně a pomalu

Čas, který bychom si měli vyčlenit na jídlo, zanedbáváme. Zpravidla něco rychle zhltáme vsedě u počítače nebo s mobilem v ruce. Věřím, že někteří si ve spěchu ani neuvědomí, co právě snědli. V horším případě celý den hladovíme a večer si dopřejeme orgie u ledničky. Asi nemusím zmiňovat, že bychom si měli denní příjem potravy rozložit pravidelně do celého dne. Měli bychom si na něho vyhradit i dostatek času. Jíst pomalu a pečlivě potraviny rozkousat je pro organismus výhodné, nejen proto, že bude mít menší potíže je strávit, ale také sníme méně, čímž se vyhneme přejídání.

Udělejte si čas alespoň na oběd
Udělejte si čas alespoň na oběd

Nestresujte se, naučte se relaxovat

Vysoká psychická zátěž rovněž komplikuje zažívání a způsobuje zažívací potíže - ať už průjem, nebo naopak zácpu. I žaludeční vředy jsou typickou nemocí nadmíru stresovaných lidí. Každý musí stres něčím kompenzovat, ale pojídání antidepresiv, snězení tabulky čokolády, či pití alkoholu není zrovna nejvhodnějším řešením.

Ideálním odpočinkem pro tělo je fyzická aktivita

Odpočinek a relaxace je pro mnohé synonymum sezení u televize nebo PC. Je běžné, že lidé trávicí celý den zíráním do monitoru a ťukáním do klávesnice, míří po příchodu z práce opět na židli odevzdat se virtuální realitě svého oblíbeného seriálu či počítačové hry. Možná si jejich mysl uleví, ale fyzické tělo tím akorát trpí. Ideálním odpočinem by byla zajisté fyzická aktivita.

Narovnejte se a začněte dýchat

Právě přílišným stresem a nedostatkem pohybu dýcháme stále více povrchově. Dýchání a držení těla spolu výrazně souvisejí. Ve shrbeném sedu ani nemáme možnost se pořádně a kvalitně nadechnout.  Pro správně dýchání musíme nejdříve zaujmout správnou polohu - narovnat se.

Nepodceňujte dýchání, velmi výrazně ovlivňuje trávení

Hlavním dýchacím svalem je bránice, rozdělující náš trup na břišní a hrudní část. Při nádechu se pohybuje směrem dolů, vytváří podtlak v hrudní dutině, dovoluje nasát vzduch do plic a zároveň zvyšuje tlak v dutině břišní, tím masíruje břišní orgány. Výdech je proces opačný s tím rozdílem, že probíhá pasivně návratem všech struktur do základního stavu. Proto také dýchání výrazným způsobem ovlivňuje trávení.

Jógové ásany výborně regulují zažívání
Jógové ásany výborně regulují zažívání

Správné dýchání a držení těla nejsou úplně jednoduchými procesy, proto této problematice budou věnovány další články.

Pohyb je lékem na spoustu potíží

Pouze obyčejná chůze může mít na trávicí problémy velký vliv. Musíme ji však provádět s určitou intenzitou a věnovat jí alespoň 30 minut denně. Stačí půlhodina svižné chůze do práce nebo domů. Vhodnou aktivitou pro intenzivní podporu střevní peristaltiky může být běh. Pro toho, kdo nemůže zatěžovat z jakýchkoliv důvodů kloubní aparát, může být vhodná již zmiňovaná jóga nebo jiné cvičení, kde se střídají různé polohy těla a břišní oblast je tím masírována.

Běhání výrazně podporuje střevní peristaltiku
Běhání výrazně podporuje střevní peristaltiku

Vliv na trávení je jedním z velkého výčtu účinků pohybové aktivity na náš organismus. Nedostatek pohybu je jeden z rizikových faktorů vzniku kardiovaskulárních onemocnění a obezity, onkologických onemocnění a také psychických nemocí. Když o těchto rizicích víte, měli byste jejich prevenci zařadit do Vašeho života. I přes počáteční protestování Vám Vaše tělo poděkuje! Někdy stačí pouze malé změny, které vedou k velkým účinkům...

Přidat komentář

Filtered HTML

  • Webové a e-mailové adresy jsou automaticky převedeny na odkazy.
  • Povolené HTML značky: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.

Plain text

  • Nejsou povoleny HTML značky.
  • Webové a e-mailové adresy jsou automaticky převedeny na odkazy.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.
Odesláním tohoto formuláře souhlasíte s podmínkami služby Mollom.
Reklama
TOPlist